بازار بازی های آنلاین فیس بوکی با سرعت نجومی در حال حرکت است و همین امر
هم باعث شده که توجه خیلی از شرکت های بازی سازی به این سمت جلب شود و به
قول معروف به یک میدان رقابت جدید تبدیل شود. جالب است بدانید که مثلا در
آمریکا بیش از 100 میلیون نفر در شبکه های اجتماعی مشغول بازی هستند و جالب
تر اینکه یک بازار 600 میلیون دلاری از محصولات مجازی تولید کرده اند.
به گزارش سافت گذر به نقل ازبرترین ها؛ زینگا
(Zynga) یکی از شرکت هایی است که کلا کارش را با طراحی بازی های شبکه های
اجتماعی مثل فیس بوک و گوگل پلاس شروع کرد و Farm Ville را در ماه ژوئن سال
2009 ساخت که اتفاقا به یکی از بازی های محبوب فیس بوک تبدیل شد. این شرکت
در اکتبر سال 2011 تصمیم گرفت که پلتفرم بازی خودش را توسعه دهد تا
کاربران بتوانند از طریق آن بازی های شرکت های دیگر را بازی کنند.
اگرچه
این پلتفرم که جزو پروژه Z این شرکت بود هنوز به جایی نرسیده، اما پیش
بینی می شود که نخستین گام مهم برای زینگا خواهد بود که جور و پلاس اش را
از فیس بوک جمع کند و به فضایی فراتر از شبکه های اجتماعی نقل مکان کند.
جالب است بدانید که در سال 2011 که هنوز بازی های شبکه های اجتماعی به
اندازه اکنون شکل نگرفته بود. زینگاه 12 درصد از درآمد کل فیس بوک را به
خود اختصاص داده بود. اما در نوامبر 2012 بود که فیس بوک زیر قراردادش با
زینگا زد و همین باعث شد که زینگا در ماه مارس 2013 با سیاست های پلتفرم
استاندارد فیس بوک محدود شود.
با این همه خوب است بدانید که زینگا
با بازی های شبکه اجتماعی که دارد، ماهانه بیش از 220 میلیون کاربر فعال و
پر و پا قرص دارد که این میزان یک چهارم جمعیت 800 میلیونی فیس بوک را
تشکیل می دهند.
جایی برای پیرمردها هست؟
همان
طور که گفتیم تعداد دختران و پسران شیفته بازی های شبکه های اجتماعی
تقریبا یکسان است: 54 درصد پسران و 46 درصددختران در شبکه های اجتماعی بازی
می کنند.
بازی های شبکه های اجتماعی نه تنها روند بازی کردن در
کاربران را بر هم زده اند، بلکه سن بازی را هم بالا برده اند. شاید باورش
سخت باشد، اما میانگین سن افرادی که در شبکه های اجتماعی بازی می کنند، 39
سال است!
جالب
تر می دانید چیست؟ اینکه این بازی ها خواب و خوراک را از همه گرفته؛ از
جمله کار کردن را. زیر 14 درصد گیمرهای اجتماعی حداقل یک ساعت در طول روز
در محل کارشان بازی می کنند!
چرا بازی های اجتماعی؟
آخرین
آمار کلی در مورد گیمرهای اجتماعی این است که تعداد 510 میلیون نفر، در
شبکه های اجتماعی بازی می کنند. این میزان از سال 2010 تاکنون با رشد
چشمگیر 71 درصدی همراه بوده است. نکته مهم بازی های اجتماعی این است که
دختران خیلی بیشتر از بازی های موبایلی و کامپیوتری از این بازی ها استقبال
کرده اند. البته هنوز تعداد آنها از پسران کمتر است، اما این بار با یک
فاصله خیلی کم.
کارشناسان می گویند دلایل کلی که افراد را به
گیمرهای اجتماعی تبدیل می کند از این قرار است: - آسایش خاطر و رهایی از
استرس و تعاملات اجتماعی، در آمریکا این دلایل کمی متفاوت است: 57 درصد به
خاطر کل کل کردن با دوستان شان و 43 درصد به خاطر تفریح و هیجان، بازی های
شبکه های اجتماعی را دوست دارند.
سوء استفاده گران اجتماعی
با
افزایش تعداد کاربران بازی های شبکه های اجتماعی، تعداد تبلیغات در این
فضاها از سال 2009 حدود 60درصد افزایش یافت. مک دونالد، Expedia (آژانس
هوایی)، ولوو (خودروسازی) و Century21 (آژانس املاک بزرگ آمریکا) شرکت هایی
هستند که از این روند به خوبی سوءاستفاده کردند و تبلیغاتشان را به خورد
کاربران دادند.
شکست کنسول ها
با
افزایش تعداد کاربران بازی های شبکه های اجتماعی دیگر کمتر کسی به دنبال
بازی های کنسولی می رود. چنان که 23 درصد کاربران اعلام می کنند که از
زمانی که به جرگه گیمرهای اجتماعی پیوسته اند، دیگر با پلتفرم های دیگر
بازی نمی کنند.
تحلیلگران نیز پیش بینی می کنند که به زودی بازار بازی های ویدئویی کنسولی با افت شدیدی همراه خواهندشد.
آلک بالدوین، یک معتاد بازی های اجتماعی
آلک
بالدوین یکی از معتادان بازی های اجتماعی است. وی یک بار که سوار هواپیما
شده بود، به دلیل اینکه نمی خواست آی پدش را خاموش کند، از هواپیما بیرون
انداخته شد. می دانید چرا؟ چون او داشت بازی Words with Friends را با
دوستانش بازی می کرد و به هیچ عنوان نمی خواست که بازی اش به تعویق بیفتد.
جالب است که فردای همان روزی که خبر بیرون انداختن بالدوین در اخبار منتشر
شد، تعداد کاربران بازی Words with Friends 100 هزار نفر بیشتر افزایش
یافت. یعنی گیمرهای اجتماعی چنین آدم هایی هستند!